Olet täällä

Takuusäätiön takaus

Myönnämme takauksia pankista nostettaviin järjestelylainoihin. Takaus sopii ihmisille, joiden velkaongelma on ratkaistavissa yhdistämällä monet eri velat yhdeksi uudeksi lainaksi. Näin velkakierre katkeaa ja velkojen hoito helpottuu.

Järjestelylaina on pankkilaina, jolla monet eri velat maksetaan pois. Voit hakea lainaan takausta Takuusäätiöstä, jos sen saamisen esteenä on esimerkiksi vakuuksien puuttumisen tai maksuhäiriömerkintä. Perintä tai ulosotto tai maksuhäiriömerkinnät eivät ole esteenä, kunhan takauksen saamisen ehdot täyttyvät.

 

Takausta haetaan näin

Kirjaudu pankkitunnuksillasi sähköiseen asiakasportaaliimme, josta löydät hakemuksen. Tutustu ehtoihimme ennen kirjautumista, sillä takaus ei sovi kaikkien velkatilanteiden ratkaisemiseen. Hakemuksen voi lähettää vasta, kun olet liittänyt siihen tarvittavat liitteet. Mikäli olet parisuhteessa, myös puolisosi tilanne selvitetään, vaikka hakisit takausta yksin. Puoliso joutuu joka tilanteessa hyväksymään hakemuksen kirjautumalla pankkitunnuksilla palveluun. Anna henkilötietojen kohdalla puolisosi sähköpostiosoite, johon hän saa linkin, josta pääsee hyväksymään hakemuksen. HUOM. Puutteelliset hakemukset hylätään, joten täytä hakemus huolella ja toimita pyydetyt liitteet. 

  • Ehtoihin pääset tästä
  • Liiteluettelon näet tästä
  • Portaaliin ja siellä olevaan hakemukseen pääset tästä.   

Ellet halua asioida sähköisesti portaalin kautta, täytä hakulomake tietokoneella tai käsin ja lähetä se meille postissa. Lomake löytyy täältä.

Jos olet epävarma sopiiko takaus sinulle, ota yhteyttä puhelin- tai chat-neuvontaamme tai oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvontaan. Muista velkojen järjestelykeinoista voit lukea täältä.

Jonotilanne

Olemme siirtyneet käsittelemään marraskuussa 2019 saapuneita sähköisiä takaushakemuksia. Sähköisen hakemuksen lähettämispäivä ja hakemusnumero toimivat tunnisteina. Mikäli olet hakenut muutoin kuin sähköisesti, löydät hakemuksesi vastaanottopäivän lähettämästämme saapumisilmoituksesta. HUOM. Postitse lähetettyjen hakemusten käsittelyssä on viiveitä koronaviruspandemian aiheuttamien muutosten takia.

Jonossa on 317 takaushakemusta.

Kun hakemuksesi tulee käsiteltäväksi, sinuun ollaan yhteydessä. Voit nopeuttaa hakemuksesi käsittelyä ja päätöksen saamista tilaamalla hyvissä ajoin ajantasaiset tiedot veloistasi. Esimerkiksi saldotodistusten saaminen perintätoimistolta voi kestää muutamia viikkoja. Kerää valmiiksi myös tuoreet tositteet tuloistasi ja menoistasi sekä tiliotteet, myös käytössä olevien luottokorttien tiliotteet, vähintään kolmelta edelliseltä kuukaudelta.

 

Poikkeuksia paperihakemusten käsittelyssä

Olemme siirtyneet koronaviruspandemian takia tekemään hakemusten käsittelyä ja asiakaspalvelua etätyönä. Tämä tarkoittaa, että paperitse saapuneiden hakemusten käsittely viivästyy, koska tietosuojasyistä niitä voidaan käsitellä vain työpaikalla. Suositamme mahdollisuuksien mukaan kirjautumista sähköiseen palveluumme ja lähettämään hakemukset liitteineen sähköisenä palvelun kautta. Myös muu asiointi tapahtuu tietoturvallisesti palvelun kautta.

 

(Tieto päivitetty 27.3.2020)​

Palautetyökalu