Miten meihin vaikutetaan?

Rahankäyttöömme ja kulutusvalintoihimme vaikutetaan ulkoapäin. Emme tee päätöksiä pelkästään järjellä. Tehokas markkinointi ja mainonnan harhauttavat käytännöt voivat saada tekemään joskus oman talouden kannalta huonoja päätöksiä.

Rahankäyttöömme vaikuttavat monet käyttäytymismallit, joita emme tiedosta. Teemme päätöksiä usein nopeasti ja tunteella. Usein saatamme kuvitella olevamme järkevämpiä päätöksentekijöitä kuin todellisuudessa olemme.

Toisaalta myös erilaiset elämäntilanteet voivat kuormittaa meitä ja heikentää loogista ajattelukykyämme.

Markkinoinnissa hyödynnetään tietoa ihmisten käyttäytymisestä ja luodaan meille jatkuvasti uusia tarpeita. Kun ymmärrät omaa tunteitasi ja käyttäytymistäsi paremmin, voit tehdä parempia päätöksiä rahankäytössä.

Tunnistatko tilanteet, joissa esimerkiksi mainonta vaikuttaa valintoihisi? Katso video!

Miten meihin vaikutetaan ja miksi se on niin helppoa?

Oletko joskus tehnyt liian nopeita tai huonoja ostopäätöksiä? Voit ymmärtää omaa rahankäyttöäsi, kun tutustut siihen, miten ja miksi sinuun kuluttajana pyritään vaikuttamaan.

1. Tavoittelemme onnea ja meille myydään unelmia

Suurin osa meistä haluaa elää hyvää ja onnellista elämää. Markkinoinnilla meille luodaan mielikuvia siitä, millaisia vaatteita, ruokaa tai matkustelua hyvään tai sosiaalisesti hyväksyttyyn elämään kuuluu.

Unelmien avulla meille markkinoidaan myös lainaa erilaisiin elämäntilanteisiin. Samalla korostetaan lainan helppoutta, kuluttomuutta, pieniä kuukausieriä ja turvallisuutta.

Tutkimusten mukaan teemme päätöksiä enemmän mielihyvän ja tunteiden ohjaamina kuin loogiseen ajatteluun perustuen. Tämän vuoksi tunteisiin ja unelmiin vetoaminen toimii yllättävän tehokkaasti.

2. Elämme tässä hetkessä

Jos saisit ilmaiseksi sata euroa tänään tai kuukauden päästä 110 euroa, kumman valitsisit? Tutkimuksissa on osoitettu, että aika moni meistä ottaisi 100 euroa tänään. Raha, jonka voi saada heti käteen, herättää meissä innostusta.

Meidän on myös vaikea kuvitella tulevaisuutta konkreettisesti, koska siihen ei liity samanlaisia tunteita kuin tähän hetkeen. Valitsemme siis mieluummin nopean palkinnon nyt, kuin odotamme isompaa palkintoa myöhemmin.

Nykyhetken arvostaminen selittää sitä, miksi teemme mieluummin ostoksia korkeakorkoisella luottokortilla tai kulutusluotolla verrattuna siihen, että säästäisimme rahat ostosta varten etukäteen.

3. Haluamme kuulua joukkoon

Usein pääsemme helpommalla, kun seuraamme muita. Esimerkiksi hakukoneen kautta tai sosiaalisessa mediassa näkemämme käyttäjäkokemukset vaikuttavat siihen, millaisia kulutuspäätöksiä teemme.

Muiden käytöksen matkiminen on myös luonnollinen tapa osoittaa kuuluvansa samaan joukkoon. Toisaalta tämä piirre saattaa altistaa meidät myös sille, että olemme muiden kuin oman tahtomme vietävissä.

4. Keskimmäinen on helppo valinta

Ihmisille on luontaista päätyä kompromisseihin: halvin vaihtoehto tuntuu riskiltä ja kalleimman tuotteen kohdalla tuntuu, että maksamme liikaa.

On myös merkitystä, kuinka monta vaihtoehtoa meille tarjotaan. Kolmen vaihtoehdon kohdalla valitsemme todennäköisimmin keskimmäisen.

Keskikokoinen kahvikuppi on helppo valinta, koska se ei ole liian iso eikä liian pieni. Todellisuudessa pienin voisi olla omaan tarpeeseen sopivin ja edullisin.

5. Työnnämme pään pensaaseen

Raha-asioissa laitamme mielellämme pään pensaaseen, erityisesti silloin, kun raha-asiat eivät ole aivan hallinnassa. Emme mielellämme selvitä hankalia raha-asioita, koska se voi herättää ikäviä tunteita. On helpompi jäädä odottamaan parempia aikoja kuin ottaa laskut ja tiliotteet esiin ja selvittää, mihin rahat menevät ja miksi ne eivät tunnu riittävän. Siksi voi myös tuntua mukavammalta maksaa lainaa uudella lainalla kuin selvittää rahatilanne kunnolla haltuun.

Tässä tilanteessa kannattaa kysyä itseltä, mitä hyötyä siitä saa, että selvittää vaikkapa kaikkien tulevien laskujen määrän. Tekemällä itselleen hyödyt näkyväksi aloittaminen helpottuu.

Kun haluat muuttaa rahankäyttöäsi

  1. Tarkenna tavoitteesi, niin se on helpompi toteuttaa. Esimerkiksi ostosten vähentäminen ei välttämättä ole riittävän selkeä tavoite. Konkreettinen tavoite olisi ostosten vähentäminen esimerkiksi 30 eurolla kuukaudessa.
  2. Tarkkaile käyttäytymistäsi ja valintojasi. Mainokset pyrkivät ohjailemaan meidän toimintaamme, jolloin yksi varma konsti pysyä omassa tavoitteessa on välttää sellaista ympäristöä, joka hidastaa oman tavoitteen saavuttamista. Tämä voi tarkoittaa pysymistä poissa kaupoista, ruutuajan vähentämistä ja uusia ajanviettopaikkoja ja -tapoja kauppakeskusten ja verkkokauppojen ulkopuolella.
  3. Muista myös palkita itseäsi, kun onnistut saavuttamaan tavoitteesi! Näin motivaatio muutokseen pysyy yllä.

Lue myös

Oliko sivusta sinulle hyötyä?