Olet täällä

Sikavippien markkinointi kuriin!

Korkeakorkoisia vakuudettomia kuluttajaluottoja eli tuttavallisemmin pikavippejä tai sikavippejä markkinoidaan todellakin monikanavaisesti. Sikavipit ovat vallanneet niin bussipysäkit, raitiovaunujen kyljet, sanomalehtien etusivut kuin television hömppäohjelmien mainostauotkin. Lisäksi radiossa soi vippivippivippi-renkutus ja netin kaupallisilla verkkosivustoilla sikavipit ovat näkyvästi esillä. Aggressiivisen yleismarkkinoinnin lisäksi käytössä on myös suoramarkkinointi. Kuka meistä ei olisi joskus saanut sähköpostiinsa sikavippimainosta?

Mainonta on rehottanut villinä jo vuosikausia ja mennyt valitettavasti koko ajan vain villimpään suuntaan. Oikeusministeriön tuoreessa kuluttajaluottojen markkinointia koskevassa arviomuistiossa on kiteytetty hyvin nykyisten markkinointikäytäntöjen ongelmat: ”Keskeisenä ongelmana luottojen markkinoinnissa on, että luotto saatetaan esittää huolettomana tai riskittömänä ja nopeana ratkaisuna kuluttajan taloudellisiin ongelmiin. Luottojen markkinointi on toisinaan myös hyvin tunteisiin vetoavaa, ja siinä hyödynnetään usein erilaisia kuluttajien käyttäytymisvääristymiä.”

Käyttäytymisvääristymä on esimerkiksi se, että arvostamme nopeasti saatavaa mielihyvää pidemmän aikavälin hyvinvointimme kustannuksella. ”Elä unelmaasi tänään ja maksa myöhemmin” -konsepti on ihmismielelle houkutteleva. Se on myös helposti ja nopeasti saavutettavissa sikavipillä, jonka takaisinmaksuaika voi tosin olla jopa 15 vuotta.  

Toivon, että sikavippimarkkinoinnin ylilyönnit saadaan kuriin. Vaikka markkinoinnin täyskielto ei olisikaan realistinen vaihtoehto, voidaan sääntelyllä turvata markkinoinnin asianmukaisuus. Oikeusministeriön arviointimuistiossa on esitetty eri sääntelyvaihtoehtoja, joista useampi voisi olla samanaikaisesti sovellettavissa:

  • kuluttajaluottoja koskevan markkinoinnin sisällön rajoittaminen huomattavasti nykyistä yksityiskohtaisemmilla säännöksillä, esimerkiksi kieltämällä markkinointi, jossa mainitaan luotonsaannin nopeus tai helppous,
  • kuluttajaluottojen mainonnan rajoittaminen yksinomaan faktatietoihin,
  • varoituksen antaminen luoton mahdollisista haitallisista vaikutuksista kuluttajan talouteen,
  • tiettyihin markkinointikanaviin kohdistuvat kiellot ja rajoitukset.

Toivottavasti uusi ja tehokkaampi kuluttajaluottojen markkinointia koskeva sääntely näkee pian päivänvalon. Parempia aikoja odotellessa jatkamme Sikavippi-kampanjaamme. ”Yksi kahden hinnalla!” on toimiva mainoslause silloin, kun luottomarkkinoinnissa halutaan korostaa mielikuvien sijaan faktoja.

Osallistu keskusteluun somessa #sikavippi #yksikahdenhinnalla

 

Minna Markkanen

 

 

Minna Markkanen, kehittämispäällikkö, Takuusäätiö

 

 

 

 

Sikavippi-kampanjan banneri

Minna Markkanen, Takuusäätiö