Olet täällä

Sikavippi-kampanjalla vauhdikas alku

Pikaluottojen harhaanjohtavaa mielikuvamarkkinointia kritisoiva Sikavippi-kampanjamme alkoi viime viikolla. Kampanja on käynnistynyt vauhdikkaasti sosiaalisessa mediassa ja ylittipä se uutiskynnyksen myös perinteisemmässäkin mediassa. Iskimme sikavipillämme selvästi yhteen luottoyhteiskuntamme kipupisteeseen.

Joka puolelta silmiin pistävä ja korviin kaikuva luottomarkkinointi on jo aikapäivää sitten ylittänyt hyvän maun rajat ja kääntynyt itseään vastaan. Olemme viikon aikana saaneet huikean määrän positiivista palautetta etenkin muilta sosiaali- ja terveysjärjestöjen ammattilaisilta. He näkevät työssään pikalainoihin liittyvät monet sosiaaliset ja taloudelliset ongelmat. Kampanjaa on pitänyt tärkeänä myös moni kansalainen, joka itse tai jonka läheinen on sotkenut taloutensa pikavipeillä. Palautteissa on toistunut usein harras toive siitä, ettei kenenkään muun enää tarvitsisi vajota syvälle suohon harkitsemattomasti otettujen ja kalliiden pikaluottojen vuoksi.

On tärkeää katsoa pikaluottomainosten maalaileman unelmahötön taakse. Mainosten lupaamalla nopealla, helpolla ja riskittömällä luotolla on kallis hintalappu. Takuusäätiön asiakkaiden todellisuus noudattaa liian usein yksi kahden hinnalla -kaavaa. Pitkä laina-aika kasvattaa korot ja kulut kohtuuttomiin mittasuhteisiin, kuten alla oleva todellisesta elämässä oleva esimerkki osoittaa.

 

Esimerkki: 5 000 euron laina

  • Lainan takaisinmaksuaika: 72 kk (eli 6 vuotta)
  • Lyhennys: 150 €/kk
  • Lainan korko: 24,9 %
  • Toimituskulut: 46,45 € x 14 kk + 39,70 € x 1kk

Yllä olevilla ehdoilla lainan ottaja maksaa 5 000 euron lainasta korkoja 5 446 euroa ja toimituskuluja 690 euroa eli yhteensä 6 136 euroa. Tällöin 5 000 euron lainasta maksaakin kaiken kaikkiaan yli 11 000 euroa. Tämä laina tulee kalliiksi erityisesti siitä syystä, että lainan takaisinmaksuaika on pitkä.

Esimerkki 1 pikavippien kuluista

 

Olen vuosien varrella nähnyt lukemattomia vastaavia esimerkkejä ja kuullut lohduttomia tarinoita velkakierteessä olevilta Takuusäätiön asiakkailta. Tästä syystä iloitsen isosti ja täydestä sydämestäni siitä, että kampanjamme on saanut innostuneen vastaanoton. Lämmin kiitos jokaiselle, joka on antanut meille palautetta, levittänyt omissa verkostoissaan tietoa Sikavippi-kampanjasta tai osallistunut somessa keskusteluun #sikavippi. Toivon kovasti, että tämä innostus ja aktiivisuus jatkuu myös ensi vuonna.

Hyvin alkanut pöhinä ei vielä riitä. Haasteena on tavoittaa erityisesti ne itsenäistymässä olevat nuoret aikuiset, jotka ottavat ensimmäisiä askeliaan omassa taloudessaan ja jotka ovat riskissä ajautua pikavippikierteeseen. Pyrimme vastaamaan tähän haasteeseen muun muassa yhteiskunnallisen markkinoinnin keinoin. Otamme myös enemmän kuin mielellämme vastaan kaikki hyvät ideat ja yhteistyötarjoukset.

Rauhallista joulun aikaa!

 

Minna Markkanen

 

 

Minna Markkanen, kehittämispäällikkö, Takuusäätiö

 

 

 

 

Sikavippi-kampanjan toteutuksesta vastaa Takuusäätiön ja Marttaliiton yhteinen Rahat riittää -hanke (2018-2020)

Sikavippi, joulu

Minna Markkanen, Takuusäätiö