Olet täällä

Mitä kuului vuodelle 2019?

Numeroita vilisee silmissä nopealla tahdilla. Tällä kertaa en ole tarkastelemassa verkkopankissani tilitapahtumia, vaan olen kuunnellut kahden päivän ajan työkavereideni koonteja viime vuoden toiminnastamme. Toimistollamme on saatu kokea monta elämää muuttavaa kohtaamista: kuultu tuhansia tarinoita rahasta sekä siihen liittyvistä vaikeuksista ja onnistumisista. Tässä muutamia nostoja viime vuodestamme.

Tavallisimmin järjestelylainan takausta hakeva asiakkaamme oli viime vuonna nainen ja alle 30-vuotias. Hän asui yksin ja kävi töissä. Kuulostaa sille, että hän voisi olla naapurini tai kuka tahansa vastaan kulkeva nuori aikuinen. Ja se on totta. Rahavaikeudet ovat niin tavallisia, että kaupungilla kävellessäsi voit ajatella, että melkeinpä joka kymmenennellä vastaantulevalla aikuisella on maksuhäiriömerkintä. Ulosotossa on vuosittain vielä tätäkin useampi suomalainen. 

Moni kohtaamasi ihminen saattaa siis tuntea ahdistusta solmuun menneistä raha-asioista. Silloin avun hakeminen ei aina ole helppoa ja tarvitaan matalan kynnyksen neuvontapalveluita. Kysy rahasta -chatimme palautteesta selviää, että 40 % ei olisi ottanut yhteyttä, jos sitä ei olisi voinut tehdä juuri chatissa.

Chatissamme keskusteltiin viime vuonna noin 1 600 ihmisen kanssa ja Velkalinja-puhelimessamme neuvontaa sai 4 200 ihmistä. Chatin asiakaspalaute puhuu kieltä, jota on kannustavaa kuulla: 67 % vastanneista on saanut rohkeutta sekä motivaatiota raha-asioiden selvittelyyn ja 63 % uutta tietoa.

Uskomme myös yhteistyöhön. Siitä hyvänä esimerkkinä on TalousTsemppari-toimintamme, jossa järjestään erilaisia tilaisuuksia ja koulutuksia järjestöjen ja seurakuntien vapaaehtoisille, vertaisille ja ammattilaisille. Viime vuonna tilaisuuksissa oli osallistujia lähes 1 400, yli 100 eri paikkakunnalta. Kun raha-asiat otetaan puheeksi siellä, missä ihmisiä kohdataan, saavat he nopeammin ohjausta ja tukea oman tilanteensa selvittämiseksi.

Nettisivumme tavoittivat viime vuonna noin 445 000 uutta käyttäjää. Palautteen mukaan lähes 80 % vastaajista piti sivustomme sisältöä hyödyllisenä tai huojentavana. ”Tää antaa uskoa, ettei yksin tarvi olla rahahuolien kanssa ja niistä ehkä voi selviytyä”, kertoi eräs vierailija palautteessaan.

Nettivierailijoille kehitimme Rahat riittää -hankkeessamme esimerkiksi erilaisia testejä, joilla voi tarkastella raha-asioita. Niitä tehtiin lähes 20 000 kertaa. Jos et ole vielä testannut, millainen oman taloutesi tilanne on, niin voit tehdä sen sivuillamme.

Raha-asioiden seurantaan tarkoitettuun nettisovellukseen Pennoon oli viime vuoden lopussa kirjautunut yhteensä 28 000 käyttäjää. Käyttäjien mielestä suurimmat hyödyt Pennosta ovat siinä, että sen avulla heidän rahatilanteensa on selkiytynyt, he suunnittelevat rahankäyttöään enemmän ja se havahduttaa omaan rahatilanteeseen. Eräs palautteenantaja tiivisti oman kokemuksensa näin: ”Pennon avulla olen opetellut talouteni hallintaa. Aikaisemmin en sitä tehnyt. Tiedän nyt mitä kulutan ja säästämisen kipinäkin on syttynyt, vaikka tulot todella pienet.”

Pennossa voi seurata myös asumisen kuluja. Ne vievät monelta ison osan kuukausibudjetista. Asumisen menot näkyvät myös silloin, kun myönnämme pienlainoja. Niitä haettiin viime vuonna esimerkiksi muuttokuluihin, takuuvuokraan ja kodin hankintoihin. Lisäksi asumisen haasteisiin tartumme myös Asta-hankkeessamme, jossa yhdessä asumistoimijoiden kanssa tuetaan talousvaikeuksissa olevia vuokra-asukkaita.

Pyrimme myös olemaan äänessä, sillä haluamme, että ratkaisuja rahavaikeuksiin on saatavilla ja saamme ihmisten äänen kuuluviin. Takuusäätiö ja sen asiantuntijat esiintyivät viime vuonna mediassa yli 850 kertaa. 

Tänä vuonna Takuusäätiö viettää 30-vuotisjuhlavuottaan ja tavoitteemme eivät kuulosta työkavereideni esityksissä vähäisemmiltä. Se on hienoa kuulla, sillä tukea ja apua tarvitaan. Silloin esimerkiksi elämänmuutoksista ja niiden mukanaan tuomista rahavaikeuksista on helpompi selvitä. Suunnitelmissa tälle vuodelle on muun muassa nettisivu-uudistus, jossa keskitymme erityisesti siihen, että jokainen nettisivuvierailija löytää entistä helpommin juuri hänen tilanteeseensa sopivaa neuvontaa. Lisäksi tarjoamme aiempaa monipuolisempia välineitä, jotta arki olisi mahdollista saada plussan puolelle.

Mielenkiintoinen on myös uusi Palkka haltuun -hanke, jota teemme yhteistyössä Tradekan kanssa. Siinä kokeillaan tapoja, joilla työnantaja voi osallistua taloushuolissa olevien työntekijöiden auttamiseen. Hanke käynnistyi viime vuoden lopussa ja olemme jo tavoittaneet työnantajan avulla noin 30 rahavaikeuksissa olevaa ihmistä.

Tästä ja muusta toiminnastamme kerromme lisää pitkin vuotta, joten pysy kuulolla.

 

Elina Kelola

 

 

Elina Kelola, viestinnän asiantuntija, Takuusäätiö

Elina Kelola, Takuusäätiö