Olet täällä

Kuka päättää, mitä ostat?

Kuvituskuva, jossa katsellaan kuvia sosiaalisesta mediasta

Lomakuva hiekkarannalta, latte ja leivos kahvilassa, uudet ostokset shoppailureissulta… Ainakin omassa sosiaalisen median kuplassani törmään tällaisiin kuviin jatkuvasti. Ei siinä mitään, tykkään itsekin katsella kauniita kuvia ja jakaa omassa somessa positiivisia tapahtumia ja kokemuksia. Toisaalta näiden kuvien keskellä herää usein melkein huomaamatta sosiaalinen paine ostaa, matkustaa ja kokea, koska kaikki muutkin tekevät niin, eikä uusista kokemuksista haluta jäädä paitsi. Harvoin kuitenkaan muistetaan, että somessa luotu kuva ja ihmisen todellinen elämä eivät ole sama asia.

Vaikuttajamarkkinoinnin aikakaudella sosiaalisessa mediassa törmää päivittäin kaupallisiin yhteistöihin, joissa esitellään, testataan ja suositellaan tuotteita ja palveluita seuraajille.  Sosiaalisen median kautta muodostuukin helposti mielikuva, että elämässä pärjääminen ja menestyminen luodaan rahalla ja oma identiteetti rakennetaan ostamalla. Samalla viesti rivien välistä on, ettet yksinkertaisesti riitä sellaisena kuin olet. Ostamalla tätä ja menemällä tuonne olet parempi, kauniimpi ja rohkeampi versio itsestäsi.

Tätä kuvaa vasten ei ehkä ole kovinkaan vaikea ymmärtää, miksi omien rahojen hallitseminen voi olla nuorille hankalaa. Suurin osa nuorista on sosiaalisessa mediassa, ja sen kautta eri toimijat pystyvät vaikuttamaan valintoihimme tavoilla, jotka tekevät omien päätöksien kyseenalaistamisesta vaikeaa. Kun jokin tuote tai palvelu on jatkuvasti esillä ja useat käyttäjät suosittelevat sitä, tulee helposti olo, että se on saatava, muttei välttämättä osata perustella oikeaa tarvetta sille. Onko tavarasta oikeasti hyötyä, jos sen ostaa ainoastaan muiden mielipiteiden perusteella? Kun halut ja tarpeet sekoittuvat, ei välttämättä tule ensimmäiseksi mietittyä, mahdollistavatko omat tulot niiden toteuttamisen. Tällöin tulee myös helposti hankittua jotakin sellaista, joka muuttuu jo lyhyen ajan kuluttua merkityksettömiksi tai ostettua jotakin sellaista, johon ei oikeasti ole varaa.  

Samaan aikaan on selvää, että meidän kaikkien, niin yksilön kuin yhteiskunnan tasolla tulee huomioida ilmastonmuutos jollain tavalla jokapäiväisessä toiminnassa. Oman talouden hallinta sekä vastuullinen elämä kulkevat usein käsikädessä: ympäristöteot säästävät luontoa sekä lompakkoa. Oman kulutuksen tarkastelu ja vähentäminen on yksi merkittävimmistä teoista, joita voi ilmaston puolesta tehdä.

Eikä se somekaan ole läpeensä paha paikka. Olen tämän kesän aikana tuottanut sisältöä Instagramissa hallitserahojasi-nimiselle tilille, jonka tarkoituksena on ollut tsempata nuoria oman talouden hallinnassa ja antaa tukea säästämiseen, budjetointiin ja arkiseen rahankäyttöön. Tärkeänä olen pitänyt seuraajien tai kenen tahansa vierailijan kannustamista pohtimaan asioita omasta näkökulmastaan, löytämään omaan tilanteeseensa sopivat keinot ja tekemään itsenäisiä päätöksiä. Kun päätökset tehdään itse, ovat ne loppupeleissä kauaskantoisempia ja mahdollistavat juuri sen omannäköisen elämän elämisen, jossa osataan erottaa omat tarpeet haluista ja uskalletaan elää omana itsenämme. Tämän kesän perusteella näyttää siltä, että somessa on tilaa myös muiden auttamiselle, tsemppaamiselle ja ajatukselle siitä, että riität sellaisena kuin olet.

 

Venla Vepsäläinen

 

Venla Vepsäläinen, Takuusäätiön kesätyöntekijä

 

 

 

 

 

Venla Vepsäläinen