Olet täällä

Miksi Sikavippi-kampanja?

Takuusäätiö ja Marttaliitto haluavat Sikavippi-kampanjalla kiinnittää huomion luottojen aggressiiviseen mielikuvamarkkinointiin. Joka puolella, niin katukuvassa, televisiossa, radiossa, netissä kuin sosiaalisessa mediassakin, vastaan vyöryvät pikaluottomainokset tarjoilevat helppoa ja nopeaa ohituskaistaa kohti unelmia riippumatta siitä, onko meillä näihin unelmiin oikeasti varaa.

Sikavippi-kampanjalla kiinnittää huomiota luottojen aggressiiviseen mielikuvamarkkinointiin. Joka puolella, niin katukuvassa, televisiossa, radiossa, netissä kuin sosiaalisessa mediassakin, vastaan vyöryvät pikaluottomainokset tarjoilevat helppoa ja nopeaa ohituskaistaa kohti unelmia riippumatta siitä, onko meillä näihin unelmiin oikeasti varaa.

Kampanja on kohdistettu ensisijaisesti itsenäistymässä oleville nuorille aikuisille, jotka ottavat ensimmäisiä askeliaan omassa taloudessaan ja joiden tulot ovat usein pienet tai epäsäännölliset. Tässä taloudellisesti usein haavoittuvassa elämäntilanteessa luottomainosten maalaamat mielikuvat ”unelmien toteuttamisesta tässä ja nyt” voivat olla liiankin houkuttelevia.   

Mielikuvamarkkinoinnissa piilotetaan luottojen kallis hinta ja kohtuuttomat luottoehdot. Usein näitä tietoja ei ole joko mainittu ollenkaan tai ne on kirjoitettu pienellä printillä ja vaikeaselkoisesti. Luottomainoksen perusteella onkin mahdotonta saada realistista käsitystä siitä, mitä luoton takaisinmaksu korkoineen ja kuluineen todellisuudessa maksaa.

Sikavippi-kampanjalla nostetaan esiin se, minkä luottomainokset jättävät meille kertomatta: pikaluotolla toteutetuille unelmille tulee kallis hinta. Pieni kuukausierä ja pitkä maksuaika johtavat usein siihen, että takaisinmaksettavaa tulee jopa kaksinkertainen määrä alkuperäiseen pääomaan verrattuna, vaikka korko pysyisikin uuden 20 prosentin korkokaton rajoissa.

Pikaluottojen mielikuvamarkkinointi on viime aikoina herättänyt paljon julkaista keskustelua. Myös kuluttaja-asiamies ja oikeusministeriö ovat kiinnittäneet ongelmiin huomionsa. Sikavippi-kampanjalla haluamme osallistua siihen pohdintaan, miten mielikuvamarkkinointiin voitaisiin puuttua esimerkiksi lainsäädännön keinoin. Voisiko tulevaisuuden luottomarkkinointi perustua pelkästään faktatietoihin, jolloin luoton hinta ja luottoehdot ovat näkyvästi ja selkeästi esillä?

Kampanjan nimi ”Sikavippi” viittaa mediassa ja ihmisten puheessa jo vakiintuneeseen käsitteeseen ”pikavippi”. Luottomarkkinat ovat viime vuosina kehittyneet, ja pienistä pikavipeistä on siirrytty euromäärältään jopa useiden kymmenien tuhansien pikaluottoihin. Näistä helposti ja nopeasti saatavista vakuudettomista kulutusluotoista puhutaan kuitenkin edelleen yleisesti pikavippeinä.

Sikavippi-kampanja ei kohdistu yksittäisiin luotonantajiin tai luottotuotteisiin, vaan haluamme herättää keskustelua mielikuviin perustuvan luottomarkkinoinnoin ongelmista.   

Osallistu keskusteluun somessa #sikavippi

 

Sikavippi-kampanja on tehty Takuusäätiön ja Marttaliiton yhteisessä Rahat riittää -hankkeessa. Sikavippi kampanja käynnistyi joulukuussa 2018.

Palautetyökalu