Olet täällä

Blogi

Päivälleen viisi vuotta sitten olin jännittyneissä fiiliksissä. Kuukautta aiemmin olin tullut Takuusäätiöön töihin. Edessä oli ensimmäinen kerta koskaan, kun Takuusäätiö tarjoaisi neuvontaa chatin kautta. Minulle se olisi samalla ensimmäinen kerta, kun neuvoisin talous- ja velkaongelmissa. Olo oli epävarma. Vieressäni istui onneksi kokeneempi Takuusäätiön työntekijä. Hänellä oli vuosien kokemus velkaongelmaisten neuvomisessa. Tosin kokemusta oli vain puhelinneuvonnasta. Siksi meidän molempien mielessä pyöri kaikesta huolimatta samoja kysymyksiä: Tuleeko chatiin asiakkaita?

Miten ihanaa onkaan tulla kotiin työpäivän jälkeen. Naapuri heilauttaa iloisesti kättä. Koira odottaa häntä heiluen oven suussa. Raivaat kengät pois oven edestä, jotta pääset sisään. Lapset huikkaa, ”mitä ruokaa – hirveä nälkä!” Alkaa toisenlainen kiire. Ruuanlaitto, harrastukset, kauppareissut ja milloin mitäkin.

Internet ja teknologian kehitys ovat tuoneet ulottuvillemme loputtoman määrän erilaisia tuotteita ja palveluita. Esimerkiksi eräässä kansainvälisessä verkkokaupan kännykkäsovelluksessa on tarjolla yli 180 miljoonaa tuotetta. Lisäksi online-ostosmahdollisuudet ovat auki 24/7. Kaiken tämän vapauden ja valinnanmahdollisuuksien keskellä mielessäni pyörii kysymys siitä, onko jo kenties menty vähän liian pitkälle. Kuka oikeasti tarvitsee kaikkia näitä miljoonia eri vaihtoehtoja?