Olet täällä

Blogi

Piipahdin pääsiäisenä muutamaksi päiväksi Lontooseen. Vaikka kyse olikin ihan puhtaasti lomamatkasta, tuli siellä jonkin verran tarkkailtua myös oman ammattialueen asioita.

Edellisestä vierailukerrastani oli kulunut noin 1,5 vuotta ja ainakin yhdellä rahankäytön alueella on muutos ollut silmiinpistävä. Käteisvapaa yhteiskunta näyttää nimittäin tosissaan tekevän nousuaan myös Englantiin.

Psyykkisesti sairastuneen läheisensä arjen sujumisesta huolehtivan omaisen ja omaishoitajan omat tarpeet, sosiaaliset suhteet ja hyvinvointi jäävät monesti taka-alalle. Pahimmillaan omaiset sairastuvat myös itse. Arviolta 300 000 suomalaista hoivaa ja huolehtii läheisestään, joka kärsii mielenterveysongelmista. Omaishoidon tuen saajista vain noin kolme prosenttia on mielenterveyskuntoutujien omaisia. Psyykkinen sairaus kuormittaa usein myös läheisen taloutta. Läheinen voi joutua kantamaan huolta sairastuneen taloudenhallinnasta ja tukemaan häntä raha-asioiden hoitamisessa.

Korkeakorkoisia vakuudettomia kuluttajaluottoja eli tuttavallisemmin pikavippejä tai sikavippejä markkinoidaan todellakin monikanavaisesti. Sikavipit ovat vallanneet niin bussipysäkit, raitiovaunujen kyljet, sanomalehtien etusivut kuin television hömppäohjelmien mainostauotkin. Lisäksi radiossa soi vippivippivippi-renkutus ja netin kaupallisilla verkkosivustoilla sikavipit ovat näkyvästi esillä. Aggressiivisen yleismarkkinoinnin lisäksi käytössä on myös suoramarkkinointi. Kuka meistä ei olisi joskus saanut sähköpostiinsa sikavippimainosta?

Asiakkaani oli ottanut 4 000 euron lainan ja valinnut 83 euron maksuerän. Luoton korko oli 22,5 % ja takaisinmaksuaika 15 vuotta, jolloin kokonaiskustannukseksi tuli lähes 14 900 euroa. Jos asiakas olisi valinnut vain kuusi euroa suuremman, 89 euron maksuerän, olisi lopullinen maksettava kustannus ollut yli 4 000 euroa vähemmän ja takaisinmaksuaika lyhentynyt viidellä vuodella.